thuis - Reisverslag uit , van Marleen Ooijen - WaarBenJij.nu thuis - Reisverslag uit , van Marleen Ooijen - WaarBenJij.nu

thuis

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

01 Mei 2005 | ,

Beste allemaal,

Dit berichtje is voorlopig het laatste, zoals de titel aangeeft en velen al weten ben ik weer in nederland. Toch ook wel een exotisch bijzonder land. Aangezien ik nog steeds toerist was ben ik de dag na aankomst met mijn moeder en tante naar het keukenhof geweest. Dat is zeker een aanrader en dicht bij huis. naast het keukenhof heb ik nog veel meer aanraders maar die zijn wat verder weg. Verder zal ik jullie maar niet lastig vallen met de nederlandse verhalen want ik weet dat er nog veel mensen zitten te wachten op een verslag van cuba.

Nadat ik een hele gezellige tijd had gehad bij ellen was ik ineens weer alleen en aangekomen in havana. een hele bruisende stad met heel veel te doen. onderandere heel veel over de geschiedenis van cuba en alles over de revolutie te weten te komen. mijn hele lichaam juekte van nieuwsgierigheid. maar na een week zou een vriendin/oud collega van het ministerie mij op komen zoeken. Twee keer alles te zien vond ik niet zo'n goed idee. Het bruisende havana heb ik daarom verlaten om naar playa del este te gaan. dat is het strandplaastje naast havana en daar gaan alle havaianen ook naar het strand. daar heb ik heerlijk geluierd en ben ik achter de eerste negatieve dingen van het communisme gekomen. communisme betekent schaarste. schaarste met alles, geen concurentie alles is minimaal en luxe goederen zijn er niet. kopen kan niet er zijn geen winkels en alles wat wij gewoon vinden is daar niet te krijgen. in het maandje dat ik er was ben ik er ook achter te komen dat dat niet echt negatief is maar ook erg makkelijk. maarja voor iemand die geen moeite zou hebben om professioneel winkelaar te worden zou ik daar niet mijn leven kunnen slijten.

een week later kwam kim aan.en natuurlijk begonnen we in havana en de eerste dag stond het museum van de revolutie op het spel!!!!eindelijk kon ik er in gaan en zou ik het te weten komen. nou blijkt dat in cuba alles in het spaans is en ook alle informatie in museums. kim en ik spraken beide geen woord spaans. gelukkig kon ik op dit punt mijn voorkennis gebruiken met aanvulling van de plaatjes, voorwerpen, wassenbeelden en andere atributen. daardoor kregen wij toch een volledig beeld.
het bleek al al snel dat kim erg fris en actief aankwam. ik was inmiddels al een luie reiziger geworden die in alle rust langzaam van punt a naar punt b reist en die er zeker niet van wakker ligt om wat te missen. heel makkelijk zijn we wel tot een compromis gekomen en heeft kim een relaxte vakantie gehad en ik alles gezien van cuba.
na havana zijn we naar santiago de cuba gegaan. dit is de stad waar al de oude muziek nog leeft en heel veel word gedanst. we zijn daar ook naar een tropicanashow geweest. dat is met al die veren en blote billen. heel mooi om te zien. daarna was er een show en dansen voor de cubanen. kim en ik zijn gebleven en wij weten nu hoe salsa er uit moet zien. en we waren unaniem van mening dat dat toch wel heel erg intiem. te intiem voor nederlandse begrippen. de salsa hebben we dus verder naast ons gelegt en hebben ons verder gestort op de geschiedenis en alles was met che geuverra te maken heeft.
na santiago hebben we trinidad nog bekeken en daarna nog een tijdje al inclusive in varadero. daar hebben we gezien hoe de meeste toeristen cuba bekijken. natuurlijk kwam er ook weer een punt van afscheid want ik zou verder gaan naar brazilie voor 18 dagen. bij aanklomst bleek ik wat geld problemen te hebben dus die paar daagjes konden me ook gestolen worden. vandaar dat ik nu weer in den haag zit op zoek naar werk en woonruimte in het centrum.

veel liefs en tot ziens,
marleen

  • 01 Mei 2005 - 19:33

    Sabientje:

    Werk is er volop, als je maar met je zelf te leuren gaat. Woonruimte in het centrum ben ik niet zeker van...Wel echt jammer dat je uiteindelijk niet naar Salvador bent gegaan! Maar je kan altijd nog een keer terug....misschien volgend jaar tijdens Carnaval....ik wil je heel graag zien....maar dat wist je al.....ben nog twee dagen in de stad. En anders tot ongeveer half mei! X

  • 02 Mei 2005 - 06:19

    Dick:

    Zo lang niets gehoord.....en dan ben je al terug...... let me know how U R. MSN? bellen?

    XXX

  • 02 Mei 2005 - 13:55

    Henny Bygraves:

    Wat zal je moeder blij zijn je te zien. Heb genoten van al je verhalen.
    Liefs Henny

  • 04 Mei 2005 - 14:06

    Laury, Niek En Deejay:

    WELKOM TERUG xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Van eiland naar eiland zal ik hoppen in het zonnetje. Van hangmat naar hangmat zal ik gaan die mij daar nog extra comfort verschaffen. De wereld is mooi en daar moet van genoten worden!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 18444

Voorgaande reizen:

13 December 2013 - 03 Maart 2014

Van Buenos Aires naar Lima

23 Augustus 2007 - 04 Oktober 2007

Azie 2007

25 September 2004 - 23 April 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: