Blanda op Bali - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marleen Ooijen - WaarBenJij.nu Blanda op Bali - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marleen Ooijen - WaarBenJij.nu

Blanda op Bali

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

17 Februari 2005 | Indonesië, Batavia

Beste allemaal,

Wederom heb ik jullie lang laten wachten op een bericht van mij. Dit komt omdat ik mij deze keer tussen de rijstvelden in the middle of nowhere verstopt had en aan het genieten was van echt bali en de rust.

Ik zal eerst beginnen met het chinese nieuwjaar. Daar was ik gebleven de laaste keer. k moet eerlijk zeggen dat het een beetje teleurstellend was. Heb een hele goede tijd nog gehad dat wel maar ce dansende draken en het vuurwerk was er niet zoveel. Dit komt ook nog mede doordat azie in respect voor de slachtoffers van de tsunami niet graag uitbundigt feest. Hier heb k veel respect voor. In penang ben ik wel in aanraking gekomen met een chinese tempelbewaarder waardoor ik veel van de cultuur en gewoontes tijdens het nieuwjaar heb leren kennen. Hij heeft me meegenomen naar een club waar kleine jogetjes mij een privevoorstelling gaven van het bij de leeuwendans behoorende tromroffelen, ik ben ook 'op visite' geweest in een andere clan tempel en heb daar de leeuwen dans gezien. De leeuwen dans komt omdat er vroeger een stad door een zeer enge draak/leeuw werd geteisterd. Niemand kon dit beest verslaan. Als oplossing maakte ze een groot leeuwen masker die mensen op deden ze sloegen op veel trommels en veel vuurwerk. Op deze manier hebben ze het beest verjaagt en is dit een ritueel geworden voor nieuwjaar. Mensen geven elkaar ook veel sinasappels want die staan symbolisch voor geld. annanas staat voor geluk. Chinesen zelf hebben liever sinasappels. Zei willen graag heel rijk worden ze vergeten alleen ook een beetje om te genieten, want om rijk te worden werken ze hun hele leven dag en nacht.
de tempelbewaarder heeft mij ook naar veel budhistische tempels genomen. Hier heb ik heel veel geleerd en ik heb ook nog veel boeken om me er verder in te verdiepen. Van het budhisme kunnen wij in nederland nog heel veel leren!!!!
Het mooiste van het nieuwe jaar was toch wel de grootste enmooiste tempel van penang, de ke lok si tempel, die staat op een berg en voor het chinees nieuwjaar was die helemaal verlicht met lampjes.

Inmiddels zit ik nu op bali. En het is heerlijk. Precies zoals ik het verwachten.

Wat ik nog niet wist is dat ze alle nederlanders blanda noemen. ik ben dus blanda op bali. De mannen hier heten ook allemaal het zelfde eesrte, tweede, derde of vierde afhankelijk waneer je geboren bent. en de vijfde is weer de eerste. Dit is dus gede, made, nyoman of ketut. Dus als je gede roept kijkt bijna iedereen op. Ik laat jullie gauw weer weten hoe het verder met me gaat.

Veel liefs,
Blanda marleen

  • 17 Februari 2005 - 05:34

    Martine:

    Marleentje!!

    Leuk weer iets van je te horen!!
    Heel veel pezier op Bali......

    Dikke kus

  • 17 Februari 2005 - 06:54

    Rint De Jong:

    Ik ben weer terug uit het verre Siberie; mijn temperatuur -36 is jouw temperatuur +36. Geniet van het eiland. Het is een van de mooie plekjes op aarde met hele lieve mensen. Mocht je Made Ratna tegenkomen, doe haar de groeten. Woont Nusa Dua. Werkt Ramada Beach resort. Je weet maar nooit. Groetjes en knuffel en take care of yourself.

  • 17 Februari 2005 - 17:43

    Merle:

    ha Marleen!
    ooh wat ben ik nu jaloers op je!!jee man...bali...!geniet!!
    oja;
    Belanda= Nederland dus vandaar!!

    groeten Merle

  • 17 Februari 2005 - 21:01

    Melissa:

    Ha die Blanda Marleen,

    Tof dat je het chinese nieuwjaar hebt mogen meemaken! Cooole uitleg, neem je als kadoos voor iedereen sinasappelen mee :-) Bali lijkt me heel mooi! Me tante is nu in het vliegtuig terug naar huisje en heeft genoten. Hoop dat jij hetzelfde gaat doen! Misschien dat ik daar ook nog wel ga kijken dit jaar, ben benieuwd naar je verhalen.

    Hier alles goed. Lees graag je verhalen en fijn dat je aan't genieten bent :-)

    Liefs x melis

  • 18 Februari 2005 - 13:24

    Hans En Lenie.:

    Ha die Marleen.
    Fijn om weer eens wat van en over je te lezen.
    Bij deze dan óók nog de beste (Chinese) wensen van ons voor jou.
    Geniet op Bali want het moet daar erg mooi en lekker wezen.
    Ik heb een collega die uit die regio komt, Rahna Rahaman Pekura is zijn naam.
    Misschien hoor je daar weleens zo`n klank.
    Nou, het beste en de groetjes.
    Hans ketut.

  • 20 Februari 2005 - 00:06

    Irene:

    Haai ou huisgenootje! Lekker op Bali beland. Ohohohoh.....ik krijg gelijk weer kriebels. Mooi he is het daar! Ben je al onder de indruk van mijn favo land. En ga je straks Java doorcrossen? Geef dan een kusje aan Yogyakarta. Ben benieuwd (als je daar heen gaat) hoe je het daar gaat vinden. Java is heel anders als Bali hoor. Bereid je voor. Veel drukte, maar hele leuke lieve mensen. Hollanders worden inderdaad belandas genoemd. Op Java wordt je of Londo of Bule genoemd. Londo is Javaans voor blanke en bule is zoiets als vreemde buitenlander. Dat is zelfs een keer naar mij geroepen. Oh ja, als je tips wilt voor het Indonesisch praten roep je maar. ALs je wilt afdingen leer dit dan uit je hoofd: Berapa harganya? Oh mahal sekali. Saya mahasiswa. Saya tidak punya banyak uang. Dat is: Hoeveel kost het? Oh das veelste duur. Ik ben maar een student. Ik heb weinig geld. WERKT GEHEID. Oh ja en vergeet niet lief te lachen natuurlijk. Nou Marleentje, succes en ben benieuwd of het werkt....nou doeiiiiiiiiiii xxx Ireen

  • 20 Februari 2005 - 13:37

    Henny:

    Heerlijk dat je zo aan het genieten bent en alles aan het onderzoeken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Van eiland naar eiland zal ik hoppen in het zonnetje. Van hangmat naar hangmat zal ik gaan die mij daar nog extra comfort verschaffen. De wereld is mooi en daar moet van genoten worden!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 18450

Voorgaande reizen:

13 December 2013 - 03 Maart 2014

Van Buenos Aires naar Lima

23 Augustus 2007 - 04 Oktober 2007

Azie 2007

25 September 2004 - 23 April 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: